Уханията с диня предизвикват широки усмивки
Динята е един от символите на лятото. Тя е обичана от големи и малки заради свежия си вкус и прохладата, която носи в горещите дни. Плодът е от семейство Тиквови, а в света са познати стотици сортове диня. Отглежда се успешно, както в тропически райони, така и при умерен климат. Характерна за динята е сладката и сочна вътрешност с голямо съдържание на вода. Тя е изключително вкусна, както за директна консумация, така и в състава на фрешове и смутита. Недобре узрели дини може да се мариноват, заедно с кората, подобно на кисели краставички. Празници на динята се провеждат в различни градове и села на България.
Динята е богата на антиоксиданти и витамини
Вкусният червен плод има редица ползи за здравето ни. Заради голямото съдържание на вода тя помага за хидратирането на организма, поддържа перисталтиката и подобрява обмяната на веществата. Ликопенът и цитрулинът в динята допринасят за здравето на сърцето, тъй като понижават кръвното налягане и холестерола. Редовната консумация на диня е препоръчителна за хора, които спортуват, тъй като има свойството да намалява болката в мускулите. Вкусният червен плод подобрява също състоянието на кожата и косата ни. Динята е предпочитана при различни диети, тъй като съдържанието на вода в нея е над 90%. Богата е на витамини, калий, калций, желязо, фибри и антиоксиданти.
Открити са динени семки на 5000 години
Те са намерени в праисторически обект в Либия, датиран около 3500 г. пр.н.е. Дините са култивирани до 2000 г. пр.н.е. в Североизточна Африка, въпреки че те не са били от познатите съвременни сладки сортове, които започват да се отглеждат по времето на Римската империя. Документирано е, че през VII в. дини се засаждали в Индия, а през X в. достигат и до Китай. Растението е пренесено на Иберийския полуостров от маврите и първоначално се отглежда в Кордоба, а след това и в Севиля. От Южна Европа плодовете се разпространяват към централната и северната част на континента, но за добрите добиви решаващи се оказват високите летни температури. Дините се засаждат масово в Европа след XVII век. Сладката диня е описана за първи път от Карл Линей през 1753 г. и е наречена Cucurbita citrullus. Немският ботаник Хайнрих Адолф Шрадер я причислява към род Citrullus през 1836 г. под името Citrullus vulgaris. Първоначално дините били отглеждани заради високото им съдържание на вода и са били съхранявани, за да бъдат консумирани през сухите сезони, като едновременно утолявали глада и жаждата. Селекцията на растителната култура през годините е била насочена основно към създаването на сортове, устойчиви на болести и с все по-добри вкусови качества на плодовете, които обикновено се берат в рамките на 100 дни след засаждането на едногодишното растение. Дивите растения имат плодове с диаметър до 20 cm, докато при култивираните сортове те могат да надхвърлят 60 cm.
Най-голямата диня е отгледана в Тенеси през 2013 г. и тежи 159 кг
През 2020 г. световното производство на дини възлиза на 101,6 млн. тона, като на Китай се падат 60% или малко над 60 млн. тона. Значими производители са също Турция, Индия, Иран, Алжир и Бразилия. Любопитен факт е, че някои от сортовете отглеждани по света не са с ярко червена или розова вътрешност, а с оранжева, жълта, зелена или дори бяла. Срещат се също дини без семки, както и квадратни дини, модифицирани в Япония, за да са по-удобни за рязане и съхраняване.
Нотки диня често влизат в състава на флорално-плодови парфюми
Уханието на диня е свежо, енергизиращо и лятно. Често се използва при разработването на плодови и флорално-плодови аромати, обикновено като връхна нотка. Диня се среща в уханните коктейли, както на дамски, така и на мъжки парфюми. Съчетава се отлично с други плодови и цитрусови акценти, както и с акорди от билки, подправки и цветя.
Dolce & Gabbana Anthology 3 L`Imperatrice
D&G Anthology L'Imperatrice 3 е плодово-флорален аромат за жени, лансиран от хитовия италиански бранд през 2009 година. Той е част от цяла уханна колекция, обединена от името D&G Anthology и вдъхновена от картите таро и знаците на съдбата, въплътени в тях. В рекламните кампании на парфюмите са включени различни знаменитости, които се показват голи. Рекламно лице на D&G Anthology L'Imperatrice 3 е Наоми Кембъл. Връхните нотки на уханието са съставени от екзотични плодове и розови цветя. Сърцевината е свежа благодарение на акордите диня, киви, циклама и жасмин. Финалните акценти поставят лимоново и сандалово дърво, подправени с чувствен мускус.
Escada Miami Blossom
Escada зарадва феновете си с поредното лимитирано ухание Miami Blossom, разработено специално за летния сезон през 2019 година. Парфюмът е страстно обещание за наслада и незабравими моменти, което нажежава допълнително най-горещите месеци на годината. Escada Miami Blossom е колоритен плодов коктейл, който съчетава сладки и пикантни нотки. Уханието се открива със сочна диня, слънчев портокал и дъхава горска боровинка. В горещата сърцевина пулсират ананас, жасмин, тубероза и таитянска гардения. Незабравимата следа, която ароматът оставя е гарантирана от базовите нотки сандалово дърво, мускус и амброксан. Резултатът е поразяващ, а уханието е символ на свежата и съблазнителна женственост, която властва през лятото с енергично сияние.
Guerlain Aqua Allegoria Flora Cherrysia
Aqua Allegoria Flora Cherrysia на Guerlain е завладяващ плодов аромат, особено подходящ за лятото. Разработен е от Тиери Васер и е представен на пазара през 2019 година. Част е от спечелилата си значителна популярност колекция на Guerlain - Aqua Allegoria. Уханието е вдъхновено от окриляващото чувство за "бягство покрай река Сакура, засенчена от цъфнали вишневи дървета". Парфюмът е едновременно деликатен и свеж. Оцветен е в светлорозов нюанс, с което допълва внушението за уханни черешови цветове. Апетитната парфюмна комбинация се открива от сочна диня и калабрийски бергамот. Сърдечните нотки са представени от круши Наши, роза и заветния черешов цвят. Финалните акорди на уханието са поставени от бял мускус и виолетка, обгърнати с дървесни акценти.
Juicy Couture Oui
Кажете Oui (Да!) на всичко, което ви прави щастливи, призовава Juicy Couture с флорално-плодовия си аромат за жени, представен през 2018 година. Уханието се открива с нотки диня, круша, чай и акай бери, след което ни завладява ароматният букет от зюмбюл, жасмин и тубероза. Базовите акорди са представени от мускус, кехлибар и финални дървесни акценти. Juicy Couture Oui е ярък и цветен аромат за жените, които обичат живота.
Givenchy Insense Ultramarine
Insense Ultramarine на Givenchy впечатлява със силния си характерен аромат. Парфюмът е за мъже, които притежават спортен дух и са уверени в собствените си възможности. Уханието е разработено от Кристиан Матио и е лансирано през 1994 година. Връхните нотки са свежи и плодови, представени от диня, касис, бергамот и галбанум. Сърцевината на аромата е изградена от ирис, магнолия, мента, карамфил, кардамон, лилия и градински чай. Жизненият цикъл на уханието завършва с тютюн, ветивер и кедър. Givenchy Insense Ultramarine е динамичен аромат, който съблазнява със страст и необуздана енергия. Парфюмът е истинско обещание за летни дни и нощи, изпълнени с незабравими приключения.
Позволете на уханието на диня да ви завладее в края на лятото. Свежият и непринуден аромат зарежда с добро настроение и желание за още и още позитивни емоции. Парфюмите с диня са идеалният начин да запазим за дълго усмивките, спомена и вълнението от лятната си почивка и безгрижните слънчеви дни.