Еволюцията в шишенцата за парфюми

150 Прегледа
 


Красивото съдържание трябва да бъде в красива опаковка. Ароматите, които имат силата да предизвикват спомени, да радват, да вълнуват, да разкриват човека по нов начин, не могат да бъдат представяни в проста форма. Те излизат извън обикновеното, извън реалното, а шишенцето всъщност представлява първата стъпка отвъд тази граница.

Историята...
 

Родоначалникът на съвременните модерни парфюмни шишенца е древната египетска амфора, в която се съхранявали ароматни масла и тамян. Имало е дори обичай след смъртта на фараона те да бъдат поставяни в гробницата наравно с него и всички негови бижута. В Древна Гърция пък ароматните масла се държали в специално създадени за това сферични глинени съдове с изображения на богове и животни.
 

Първото стъклено шишенце се появява чак през 17-ти век и струва изключително скъпо заради високото си майсторско изпълнение. Към стъклото майсторите започват да прибавят различни компоненти, с които то става все по-прозрачно, по-красиво и по-съвършено.
 

През 19-ти век се стига дори до там, че към външната обвивка започват да се прибавят и брилянти, които блестят във всички цветове на дъгата. А на мястото на обикновеното стъкло идва кристалът или т.нар. цветно стъкло. Можело е да се видят и такива шишенца, които приличали на разтопени изумруди или на истински парченца, паднали сякаш от небето.
 

Но, както става ясно, през цялото това време шишенцето и ароматът съществували отделно. Първите, които ги събират в едно цяло, са членовете на династията Guerlain. Те създават парфюм и бутилка с едно име - Voila Pourquoi j'aimais Rosine. На парфюмното шишенце те не гледали просто като на обвивка, в която уханието е заключено. За тях това е архетип, идея...
 

Първите създатели
 

Рене Лалик - бижутерът, легендарният създател на великолепните парфюмни шишенца, експериментаторът и лидерът в стила ар нуво. Неговата работа е обожавана от жени като Сара Бернар и руската императрица Александра Федоровна. Достатъчно е да кажем още само, че през 2006 г. негово шишенце (без парфюм вътре) е било продадено на търг за 216 хиляди долара.
 

Марк Лалик - син на Рене, продължил бизнеса на баща си, също създава шедьоври от стъкло. Някои от най-известните му произведения са L'Air du Temps и Farouche на Nina Ricci. 
 

Малко известно е, че Салвадор Дали също създава скици за парфюмни шишенца. Сред най-впечатляващите му идеи са известната бутилка тип женски устни и шапката във форма на слънце.
 

Пиер Динан, Серж Мансо, Джоел Дезгрипс и Питър Шмид Dezgripps са само част от авторите, които създават първите стъклени шишенца за компании като Yves Saint Laurent, Valentine, Givenchy, Armani и Kenzo.
 

Най-известната фабрика за производство на парфюмни шишенца е френската "Бакара". Сред най-популярните й предложения са бутилките във форма на костенурка, които и сега се продават на Шанз-Елизе. И не случайно днес именно тази компания диктува световните тенденции в областта.
 

За колекционерите
 

Любопитно е, че колекционирането на парфюмни бутилки, въпреки че е скъпо, е много популярно хоби в съвременния свят. Съществува дори Асоциация на колекционерите на парфюмни шишенца, която всеки месец пуска свой собствен журнал.

А кои са Вашите любими шишенца за парфюми? Можете да споделите с нас в коментарите :)
 

 
Публикувано в: Как да избера парфюм

Оставете коментар